به هم وابستگان گمنام خوش آمدید

هم وابستگان گمنام گروهی از زنان و مردانی هستند که هدف مشترکشان گسترش روابط سالم است.تنها لازمه عضویت تمایل به داشتن روابط سالم بر مبنای عشق است.ما دور هم جمع می شویم تا با حمایت و همراهی یکدیگر در این سفری که برای کشف خود می باشد بیاموزیم که به خود عشق بورزیم اجرای این برنامه به هر یک از ما این امکان را می دهد که به طور روز افزون با خودمان در مورد گذشته مان و رفتار هم وابسته گانه مان بیشتر صادق باشیم.

ما با دوازده قدم و دوازده سنت برای رسیدن به خرد و دانش متکی هستیم.اینها اصول برنامه ما هستند و ما را به سوی برقراری روابط صادقانه و رضایت بخش با خود و دیگران سوق می دهند.هر یک از ما در کودا می آموزیم تا پلی به سوی نیروی برترمان بسازیم،همان نیروی برتری که خودمان او را درک می کنیم و به دیگران نیز اجازه می دهیم که این کار را بکنند.

پک تازه واردین کلیک کنید

چهار قسمت از برنامه‌ما

 

۱- شرکت در جلسات؛

شرکت در جلسه های برنامه CoDA برای بهبودی ضروری است. بهبودی شخصی در تنهایی و انزوا روی  نمی‌دهد، اگر چنین چیزی امکان داشت دیگر نیازی به CoDA به عنوان یک گروه نبود.

یک هم وابسته برای بهبودی شخصی خود در جلسه ها حاضر می شود و حضور او برای همه سودمند است. با حضور افراد است که گروه به وجود می آید و در نتیجه آن، گروه می تواند برای اعضایش حمایت کننده و سودمند باشد. بدون حضور یافتن، گروهی به وجود نمی آید.

پیشنهاد می شود قبل از اینکه فرد تصمیم بگیرد که CoDA برای وی مناسب است یا نه، حداقل در شش جلسه CoDA شرکت کند. همه ی جلسه ها یکسان نیستند، ممکن است فرد در مراجعه بعدی به جلسه با اشخاص جدیدی روبرو شود و احساس راحتی بیشتری کند یا میتواند که در جلسه دیگری از CoDA شرکت کند.

جلسه های متعددی همچون جلسه آقایان، جلسه های بانوان، جلسه های باز، جلسه های بسته، جلسه های قدم، جلسه های تازه واردان، جلسه های کتابخوانی و… وجود دارد که فهرست جلسه ها موجود می باشد و در اختیار افراد قرار می گیرد.

📚 راهنمای تازه واردان

📖  صفحه ۹

۲- مشارکت وهمدلی؛

مشارکت در CoDA در چندین سطح انجام می شود.

کلمه مشارکت بر اشتراک گذاشتن تجربه، توان و امید خود با دیگران دلالت دارد.  به تعبیری دیگر معنی آن بیان کردن داستان بهبودی خودمان است.

در جلسه های معمولی به طور معمول دو شکل از مشارکت وجود دارد:

  • اول آنکه یک هم وابسته به عنوان سخنران جلسه،  داستان بهبودی خود را به تفصیل به مشارکت می گذارد.
  • دوم آنکه بخش های کوتاه تری از داستان های بهبودی شخصی در قالب گروه های مشارکتی کوچک‌تر پس از پایان داستان بهبودی سخنران اصلی به مشارکت گذاشته می شود.

حتی پیش از آنکه متوجه شوید CoDA چه جایگاهی در داستان زندگی شما می تواند داشته باشد، مکانی عالی برای گفتن چیزهای جدیدی است که در بهبودی بدست می آید. اینجا همچنین مکان بی نظیری است برای اینکه شما در رابطه با مسائلی که در حال حاضر در زندگی تان رخ می دهد صحبت کنید.

هر عضو CoDA این موقعیت را دارد که در جلسه مشارکت کند. تنها لازمه عضویت در CoDA تمایل به داشتن روابط سالم و محبت‌آمیز است.

شرکت در جلسه های CoDA سودمندی بسیاری دارد:

نخستین سود، شانس و بخت مشارکت در جلسه است.  در جلسه به هر فرد این فرصت داده می شود که به دلخواه مشارکت کند و اجباری در آن وجود ندارد.

دستور کار و موضوع جلسه هر چه می خواهد باشد، اگر تازه واردی تمایل به مشارکت ندارد می تواند ضمن گفتن اسم خود، بگوید: “من فقط گوش می دهم” یا در هنگامی که نوبت خواندن مطلبی به او می رسد آن را به همدرد بعدی بدهد.

سود بعدی حس همدلی و معاشرت است. یکی از نیازهای اساسی انسان، احساس تعلق است که شرکت در جلسه ها و مشارکت، این نیاز عمده را برآورده می کند.

بسیاری از اعضاء در CoDA یکدیگر را مانند اعضای یک خانواده تلقی می کنند.

📚راهنمای تازه واردان

📖  صفحه ۹ و ١٠

۳- کارکردن قدم‌ها؛

یک برنامه بهبودی بر اساس کار با دوازده قدم هم‌وابستگان گمنام است. همانطور که گفته شد، احساس تعلق و پیوند داشتن در CoDA به مانند یک حمایت جمعی است. ولی راه حل بسیاری از مشکل های یک هم وابسته، گذشته از اینکه این مشکل‌ها چه باشند، در کار کردن قدم‌ها نهفته است.

اگرچه CoDA یک برنامه درمانی محسوب نمی شود ولی هر کس که این برنامه را کار کند از سودمندی اثرات درمان و بهبودی آن نیز بهره مند خواهد شد.

فراتر از آن، این برنامه یک برنامه‌ی خودیاری، خودیابی و معنی بخشیدن به خود است. انجام این قدم‌ها و تمرین سنت‌ها، به شخص کمک خواهد کرد تا دریابد راه حلی برای بسیاری از مشکلاتش وجود دارد. وعدۀ این برنامه برای اعضایی که در انجامش کوشا هستند، بهبودی از مسائل و مشکلات هم وابستگی است.

بهبودی برای هر یک از ما به صورتی متفاوت حاصل می شود. تنها نکته مشترک در بین کسانی که برنامه را اجرا می کنند، ارتقاء روحانیت و حالت معنوی خود آنهاست.

📚 راهنمای تازه واردان

  📖 صفحه ١٠ و ۱۱

۴- حمایت و راهنمایی؛

داشتن راهنما بخش مهمی از برنامه CoDA است. مسئولیت انتخاب راهنما بر عهده‌ی خود تازه واردان است. پیشنهاد می‌شود که تازه واردان، راهنمایی انتخاب کنند که احتمال برقراری یک رابطه عاشقانه و بی‌اساس با آن‌ها وجود نداشته باشد.

راهنما برای این است که به داستان زندگی تازه واردان گوش دهد و آن‌ها را در انجام دوازده قدم راهنمایی کند. وظیفه اصلی و عمده راهنما در کمک به رهجو برای انجام این قدم‌ها است. هر رابطه بین راهنما و رهجو منحصر به فرد است.

این رابطه برای رهجو به برآورده شدن نیاز‌هایی چون هدایت، امنیت و اعتماد نیاز دارد. این ارتباط وسیله‌ای مناسب برای آموختن چگونگی تنظیم حد و مرز‌های شخصی است. به عبارت دیگر، هر رهجویی فرصت دارد که نحوه تنظیم و برقراری حد و مرز‌های راهنمای خود را تجربه کند. از تجارب بیشتری در ارتباط با راهنما می‌توان سود برد.

رهجو در یک رابطه سالم با راهنما احساس می‌کند که مورد پذیرش و حمایت قرار دارد. راهنما حضور دارد تا به داستان بهبودی شخصی شما گوش دهد و هر زمان که شما آماده بودید، به قدم‌های شما گوش دهد.

راهنما یک ابزار بهبودی است که به فرآیند بهبودی و التیام شما کمک می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به کتابچه‌ی راهنمایی مراجعه کنید.

📚راهنمای تازه واردان

📖  صفحه ۱۱

بسته ویژه تازه واردان انجمن CoDA
keyboard_arrow_up